Dovednosti mohou pomoci k širšímu ropracování postavy. Některé se postava mohla naučit za předchozího života, jiné postava získává během dobrodružství. Počet dovedností a jejich úrověň závisí, pokud PJ nurčí jinak, na bonusech za vlastnosti a na povolání.
Například válečník s bonusem za sílu +3 bude uřčitě umět plavat lépe než kouzelník s bonusem -1.
Morálka:(Int,Odl-4,12,25)
Bojovník si při špatném hodu stejně nemusí uvědomit falešné nebezpečí: např čarovná mlha.
I stupeň -Bojovník má 15% že si falešné nebezpečí neuvědomí.
II stupeň - Bojovník má 30% že si falešné nebezpečí neuvědomí.
III stupeň - Bojovník má 45% že si falešné nebezpečí neuvědomí.
Maskování:(Int,Obr,Chr-2,10,20)
Umožňuje postavě zamaskovat sebe nebo nějaký předmět. Postava se při tom nesmí pohybovat, aby nebyla vidět.
I stupeň -Postava má 10% na úspěšné zamaskování.
II stupeň - Postava má 20% na úspěšné zamaskování.
III stupeň - Postava má 30% na úspěšné zamaskování.
První pomoc:(Int,Obr-4,12,25)
Postava může vyléčit někomu jinému určitý počet životů, ale ta před tím nesměla být léčena. Zranění musí být fyzického původu, ne třeba mentálním útokem.
I stupeň -Postava může někomu vyléčit 1k6 životů.
II stupeň - Postava může někomu vyléčit 1k10 životů.
III stupeň - Postava může někomu vyléčit 3k6 životů.
Pijáctví:(Odl-8,20,45)
Přidá bonus k pasti na jedy při pití alkoholu.
I stupeň -Bonus k pasti je +2.
II stupeň - Bonus k pasti je +4.
III stupeň - Bonus k pasti je +6.
Bezpečný pád:(Odl,Obr-4,15,30)
Posunuje rozsah zranění v tabulce pádů podle stupně obratnosti, jako by měla postava obratnost o 2,4 nebo 6 vyšší.
I stupeň -Jako by měla postava obratnost o 2 vyšší.
II stupeň - Jako by měla postava obratnost o 4 vyšší.
III stupeň - Jako by měla postava obratnost o 6 vyšší.
Léčení:(Odl-8,20,45)
Tato dovednost umožní postavě vyléčit si denně nějaké životy, obdobným způsobem jako dovednost bojovníka.Velmi vhodné jestli použijete náš soubojový systém.
I stupeň -Postava si dnně může vyléčit 5 životů. Léčení trvá směnu.
II stupeň - Postava si dnně může vyléčit 10 životů. Léčení trvá směnu.
III stupeň - Postava si dnně může vyléčit 15 životů. Léčení trvá směnu.
Štěstí:(Sil,Obr,Odl,Int,Chr-5,10,20)
Toto není dovednost, ale spíš styl, který se pak promítne do života postavy. Tato dovednost trochu zdržuje.
I stupeň -Postava má 20%, že si bude k hodu počítat +/-1, jak chce.
II stupeň - Postava má 30%, že si bude k hodu počítat +/-1, jak chce.
III stupeň - Postava má 60%, že si bude k hodu počítat +/-1, jak chce.
Dovednost učení:(Sil,Obr,Odl,Chr,Int-5,10,20)
Postavě s touto dovedností se zvýší počet dovednostních bodů, v závislosti na stupni. Postavy, které mají dovednost na stupni III mohou učit jiné dovednosti, které umí a mají je na stupni III.
I stupeň - Přidá 3% bodů dovednost.
II stupeň - Přidá 9% bodů dovednost.
III stupeň - Přidá 15% bodů dovednost.
Opravy:(Sil,Obr-4,15,30)
Postava má procentuelně vyjádřenou šanci že opraví jednoduchý předmět. Postava na to musí mít suroviny a podmínky. Neopraví prasklou tětivu bez materiálu.Opravit předměty může do jejich ceny vyjádřené ve zlaťácích a v závislosti na stupni dovednosti.
I stupeň -15% že opraví předmět do ceny 100zl.
II stupeň -30% že opraví předmět do ceny 500zl.
III stupeň -60% že opraví předmět do ceny 1000zl.
Diplomacie:(Char-10,25,50)
Diplomacie umožní přesvědčit někoho jiného aby udělal něco co původně neměl v úmyslu. Nesmí to však být nic co by ho příliš ovlivnilo, jako skoč z okna, nechám na úvaze hráčů.
I stupeň -5% na to že přesvědčí postava někoho jiného.
II stupeň -10% na to že přesvědčí postava někoho jiného.
III stupeň -20% na to že přesvědčí postava někoho jiného.
Kupectví:(Char-8,20,45)
Tato dovednost umožní postavě snížit cenu při nákupu nebo zvýšit při prodeji. Pro spestření, by se ale smlouvání mělo zahrát.
I stupeň -Snížení/zvýšení ceny o 5%.
II stupeň - Snížení/zvýšení ceny o 10%.
III stupeň - Snížení/zvýšení ceny o 20%.
Chladnokrevnost:(Int-8,20,45)
Tato dovednost přidává bonus k hodům na past proti iluzím a psychickým kouzlům. Další využití ponechám na úvaze hráčů.
I stupeň -Zvyšuje bonus za Int. Při hodu na past o +1.
II stupeň - Zvyšuje bonus za Int. Při hodu na past o +2.
III stupeň - Zvyšuje bonus za Int. Při hodu na past o +3.
Magická rezistence:(Char,Odl-10,25,50)
Jsou dvě dovednosti, odolnost vůči kouzelnické magii a odolnost vůči hraničářské magenergii. Používá se jen při kouzlení na postavu (ne na prostor!!!) a nepůsobí u ochrané magenergie.
I stupeň -Přidá úroveň/10% k základní resistenci.
II stupeň - Přidá úroveň/5 % k základní resistenci.
III stupeň - Přidá úroveň/2% k základní resistenci.
Běh:(Sil,Obr-4,15,30)
Tato dovednost zvýší postavě pohyblivost.
I stupeň -Přidá postavě +2 k pohyblivosti.
II stupeň - Přidá postavě +5 k pohyblivosti.
III stupeň - Přidá postavě +7 k pohyblivosti.
Zranění:(10,25,50)
Body dovednosti závisí na tom pro jakou skupinu zbraní se chcete dovednost naučit. Drtivé(Sil), Meče(Obr), tyčové(so/2), sekery(so/2). Tato dovednost dává schopnost zranit za trojnásobek původního zranění.
I stupeň -Úroveň/10% že dá postava trojnásobné zranění.
II stupeň - Úroveň/5% že dá postava trojnásobné zranění.
III stupeň - Úroveň/2% že dá postava trojnásobné zranění.
Jedy:(Odl-10,20,30)
I stupeň -Přidá +1 při hodu na past proti jedům.
II stupeň - Přidá +2při hodu na past proti jedům.
III stupeň - Přidá +3při hodu na past proti jedům.
Síla:(Sil-10,20,30)
Dovednost síla zvýší postavě bonus za sílu při počítání naložení a v některých případech, které uzná PJ za vhodné. Nikdy nepočítej pro boj.
I stupeň -Zvýší bonus síly o +1.
II stupeň - Zvýší bonus síly o +2.
III stupeň - Zvýší bonus síly o +3.
Preciznost:(Sil,Obr,Int-2,10,20)
Postava touto dovedností zvýší svou obratnost a rychlost se zbraní, což se projeví na její iniciativě.
I stupeň -Zvýší iniciativu postavě se zbraní tváří v tvář, vrhací zbraní a střelnou zbraní o +1.
II stupeň - Zvýší iniciativu postavě se zbraní tváří v tvář, vrhací zbraní a střelnou zbraní o +2.
III stupeň - Zvýší iniciativu postavě se zbraní tváří v tvář, vrhací zbraní a střelnou zbraní o +3.
Dračí dech:(Sil,Obr,Int-5,18,35)
Postava má procentuelní šanci že uhne dračímu dechu, odpovídající její dovednosti.
I stupeň -Pravděpodobnost je 2*bonus za obr.% + 2*bonus za sil.% + bonus za int. % že uhne postava dračímu dechu.
II stupeň - Pravděpodobnost je 2*bonus za obr.% + 2*bonus za sil.% + bonus za int. % že uhne postava dračímu dechu.
III stupeň - Pravděpodobnost je 2*bonus za obr.% + 2*bonus za sil.% + bonus za int. % že uhne postava dračímu dechu.
Boj s lykantropy:( Int,Sil-4,15,30)
Tato dovednost zvyšuje zásah,průraz,obranu a zranění postavě která bojuje s lykantropy.
I stupeň - Přidá +1 při boji s lykantropem.
II stupeň - Přidá +3 při boji s lykantropem.
III stupeň - Přidá +5 při boji s lykantropem.
Boj s neviděnými:( Int,Sil-4,15,30)
Tato dovednost zvyšuje zásah,průraz,obranu a zranění postavě která bojuje s neviděnými.
I stupeň - Přidá +1 při boji s neviděným.
II stupeň - Přidá +3 při boji s neviděným.
III stupeň - Přidá +5 při boji s neviděným.
Boj s nemrtvými:( Int,Sil-4,15,30)
Tato dovednost zvyšuje zásah,průraz,obranu a zranění postavě která bojuje s nemrtvým.
I stupeň - Přidá +1 při boji s nemrtvým
II stupeň - Přidá +3 při boji s nemrtvým
III stupeň - Přidá +5 při boji s nemrtvým
Drakobijectví:(Int,Sil-4,15,30)
Tato dovednost zvyšuje zásah,průraz,obranu a zranění postavě která bojuje s drakem.
I stupeň - Přidá +1 při boji s draky.
II stupeň - Přidá +3 při boji s draky.
III stupeň - Přidá +5 při boji s draky.
Meditace:(Int.-23,33,43)
Přidá +1 k obraně a zásahu za každou hodinu, směnu nebo kolo meditace v závislosti na stupni naučení dovednosti.
I stupeň -Přidá +1 za hodinu meditace (max. +3)
II stupeň - Přidá +1 za směnu meditace (max. +4)
III stupeň - Přidá +1 za kolo meditace (max. +5)
Odolnost:(Odl-15,30,70)
Tato dovednost sníží fatální zranění podle stupně zvládnutí dovednosti.
I stupeň -Sníží fatální zrnění o jedna za každých deset úrovní.
II stupeň - Sníží fatální zrnění o jedna za každých pět úrovní.
III stupeň - Sníží fatální zrnění o jedna za každé dvě úrovně.
Stavba těla:(Odl-10,25,50)
Dovednost yvýší počet životů postavy v závislosti na její úrovni.
I stupeň -Přidá jeden život do každé části za každých deset načatých úrovní.
II stupeň - Přidá jeden život do každé části za každých pět načatých úrovní.
III stupeň - Přidá jeden život do každé části za každé dvě načaté úrovně
Potlačení resistence: (Int,Odl - 5,10,20 )
Tato dovednost umožni tomu kdo ji použije potlačit magickou resistenci svého těla v závislosti na stupni dovednosti. Potlačená rezistence zůstává po celé kolo, kdy byla použita. Na dovednost není potřeba využít akci a trvá vždy jedno kolo. Vždy je třeba se naučit kouzelnickou a hraničářskou zvlášť.
I stupeň - potlačeni rezistence o 5
II stupeň - potlačení rezistence o10
III stupeň - potlačení rezistence o 15
Koncentrace: (Int -10,20,40 )
Tato dovednost umožni tomu kdo ji použije zvýšit svoje procenta na vyvolání kouzla, přičemž se zvýší doba jeho seslání.
I stupeň - procenta na seslání se zvýší o úroveň děleno čtyřmi a doba seslání se zvýší o 20%, vždy minimálně o akci.
II stupeň - procenta na seslání se zvýší o úroveň děleno dvěma a doba seslání se zvýší o 25%, vždy minimálně o akci.
III stupeň - procenta na seslání se zvýší o úroveň procent a doba seslání se zvýší o 33%, vždy minimálně o 1akci.
Skok: (sil,obr - 5,10,20)
Tato dovednost umožní skočit postavě dál. Základní doskok je uveden v tabulce.. Past na prvním nenaučeném sáhu je 8~obr+sil. Za pokus o skok o sáh dál se zvyšuje past o 4
Velikost postavy nenaučená I stupeň II stupeň III stupeň
A 2 sáhy 3 sáhy 4 sáhy 5 sáhů
B 3 sáhy 4 sáhy 5 sáhů 6 sáhů
C 4 sáhy 5 sáhů 6 sáhů 7 sáhů
Blokování: (sil,obr - 10,20,40)
Tato dovednost se štítem umožní postave zablokovat útok tváří v tvář aniž by si házel na obranu. Postava nepřichází použitím o žádnou akci. Při blokování dalšího útoku ve stejné fázy se snižuje pravděpodobnost o 10 %.
I stupeň - možnost blokovat jeden útok ve fázi s šancí 20 %.
II stupeň - možnost blokovat dva útoky ve fázi s šancí 25 %.
III stupeň - možnost blokovat tři útoky ve fázi s šancí 30 %.
Lučištnictví: (obr - 10,20,40)
Tato dovednost umožní postavě lépe zasáhnout svůj cíl, v závislosti na dovednost.
I stupeň - Přidá postavě úroveň/6 procent na střelbu.
II stupeň - Přidá postavě úroveň/4 procent na střelbu.
III stupeň - Přidá postavě úroveň/2 procent na střelbu.
Bojové povely: (Int,Chr,Sil,Obr,Odl - 2,4,8)
Tato dovednost způsobí. Že postava, která ji použije dá bonus ostatním členům družiny (nebo koho určí) takový, že všechny dovednosti se jim počítají, jako by byly o stupeň výš. Dovednost se používá jednu akci a zvyšuje dovednosti Max. na 3. stupeň. Po uplinutí doby trvání musí dát další akci na bojové povely, aby je prodloužil. Nepůsobý na toho, kdo bojové pokyny udílí.
I stupeň - Postava dává bonus na dobu jednoho kola (max. pro 5 postav)
II stupeň - Postava dává bonus na dobu tří kol (max. pro 10 postav)
III stupeň - Postava dává bonus na dobu pěti kol (max. pro 20 postav)
Etiketa: (Int,Chr - 5,10,20)
Rozděluje se na rytířskou a pouliční. Každá postava má na začátku trři body, které si může rozdělit mezy tří stupně u obou etiket, ale s přihlédnutím na rasu a povolání. Myslím že to mohu ponechat na úvaze hráče.
I stupeň - 33% že zapadne do prostředí.
II stupeň -66% že zapadne do prostředí.
III stupeň -99% že zapadne do prostředí.
Falešná hra: (Int,Chr,Obr - 2,4,8)
Tato dovednost umožní podvádět u všech možných her jako jsou vrchcáby, karetní hry, šachy…Tato dovednost zvýší šanci vyhrát, ale pokud se při použití hodí jednička a ten kdo ji používá prohraje je odhalen.
I stupeň - přidá při hodu +1
II stupeň - přidá při hodu +3
III stupeň - přidá při hodu +5
Tzn. Třeba kostky - bonus za obr. +1k10 + bonus za falešnou hru.+ dovednost "kostky"
Dovednostní soutěže: (x - 5,10,15)
x záleží na tom jakou hru se chceš naučit, některé jsou na obratnost, některé na inteligenci…Př. Kostky, vrchcáby, čára - obratnost, šachy - inteligence, páka - sil…
I stupeň - přidá při hodu +1
II stupeň - přidá při hodu +3
III stupeň - přidá při hodu +5